MA begeleidt
MA wil dat je de de best denkbare start maakt in de beroepspraktijk en op vervolgopleidingen. Dit doen we door 'passend' onderwijs te bieden. Dat wil zeggen dat je het onderwijs krijgt dat het beste bij je past. Uitdagend waar het kan, ondersteunend waar het moet. En altijd met een goede structuur en duidelijke richtlijnen. Dit heeft invloed op zowel de inhoud van opleidingen als de begeleiding.
Uitgangspunt
Uitgangspunt van de (extra)
begeleiding bij het Mediacollege Amsterdam is dat je wordt ondersteund om je studie effectief te doorlopen. Je wordt geholpen om steeds meer zelfstandig en zelfredzaam te zijn in je studie en in je beroep. Hierbij gaan wij ervan uit dat je zelf initiatief neemt, en dat jij je inzet om de extra begeleiding optimaal te benutten. Door deze visie is de begeleiding in het eerste leerjaar het meest intensief; in de loop van de opleiding wordt de begeleiding afgebouwd.
Voor alle vormen van begeleiding geldt dat de intensiteit van de begeleiding wordt afgebouwd bij gunstige ontwikkelingen: begeleidingsgesprekken worden ingekort en de betreffende student wordt meer op afstand gevolgd. In overleg met de betrokken studenten wordt waar mogelijk de individuele begeleiding omgezet in begeleiding van kleine groepen studenten met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. Naast de begeleidingsvormen die op deze webpagina genoemd worden is het ook mogelijk om met de begeleidingscoach afspraken te maken om bepaalde trainingen te volgen of spreekuren te bezoeken.
Basisbegeleiding
Docenten
De basisbegeleiding bestaat uit
klassikaal georganiseerd onderwijs, door een vast team van docenten. Het opleidingsprogramma is door het docententeam ontwikkeld en onderling afgestemd. Docenten houden rekening met individuele verschillen tussen studenten, en stemmen werkvormen en lesstof af op deze verschillen - voor zover mogelijk. Zij besteden in lessen tijd aan individuele begeleiding, ze beantwoorden je vragen, geven cijferbeoordelingen en mondelinge feedback op gemaakte opdrachten en presentaties.
Binnen de beschikbare tijd maken docenten apart afspraken met studenten die specifieke aandacht nodig hebben. Een vaste taak van docenten is het deelnemen aan maandelijkse studentbesprekingen, waarin de studievoortgang van studenten wordt besproken, maar ook zaken als welzijn, (sociaal) gedrag en andere persoonlijke aandachtspunten.
Studieloopbaanbegeleider
Een belangrijke spil in de basisbegeleiding is de studieloopbaanbegeleider (slb'er). Deze is het vaste aanspreekpunt voor studenten (en ouders) wanneer het om studiezaken (studievoortgang) gaat, maar ook als het gaat om persoonlijke aangelegenheden die op de studie van invloed zijn. De slb'er houdt individuele studievoortgangsgesprekken met studenten. In de lessen studieloopbaanbegeleiding wordt aandacht besteed aan studievaardigheden als planning en organisatie van je studie, leren presenteren, leren samenwerken en keuzes maken voor je toekomst.