Applied games project UvA & Ma
Wie droomt er niet van in onderwijsland? Studenten uit verschillende disciplines samen laten werken in één project - zodat ze van hun onderlinge verschillen kunnen leren. Maar in de praktijk ontbreken vaak cruciale vaardigheden om er een succes van te maken. Onlangs bleek dat samenwerking tussen masterstudenten en studenten op mbo-niveau wel degelijk leidt tot het gewenste resultaat.
Samenwerking mbo'ers en masterstudentenIn een project
waarin Uva- en Ma-studenten samenwerken waren de universitaire studenten vol lof over hun collega’s van het mbo die praktische vaardigheden meebrachten en snel oplossingen bedachten. En de studenten van het mbo waren op hun beurt onder de indruk van de aanpak van de masterstudenten, die zich niet verloren in praktische oplossingen.
Hoe zit het project in elkaar?Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) kunnen masterstudenten van verschillende opleidingen kiezen voor het Applied Games Development Project. Ze raken vertrouwd met de theorie van toegepaste games, de psychologie van gaming, onderzoeksmethoden en concepting. Met deze kennis bedenken ze een game voor een externe opdrachtgever.
Omdat de studenten wel beschikken over de theoretische kennis en de conceptuele vaardigheden, maar niet weten hoe ze een game daadwerkelijk kunnen realiseren, zocht de UvA contact met de opleidingen Game artist en Gamedeveloper van het Mediacollege Amsterdam. Dit pakte goed uit. Want waar de studenten van de UvA goed zijn in de theorie, blinken de mbo-talenten uit in hun praktische vaardigheden, zoals het ontwerpen van characters en het programmeren van de games. Kortom, een ideale combinatie!
Maak een applied gameCirca 16 UvA-studenten en 20 derdejaars studenten van Ma werden gekoppeld in vier projectteams. Ieder team bestaat uit drie Game artists, twee Gamedevelopers en drie à vier masterstudenten. Ze kregen de opdracht om respectievelijk een toepassing voor dementerenden te maken, een app om meer begrip voor autisme te kweken, een trainingsprogramma voor pabostudenten en een game waarmee meer kennis van olifanten en hun directe omgeving verworven wordt.
Tussentijdse reviewEen paar maanden later presenteerden de teams hun eerste prototypes. Hoewel er voornamelijk via Facetime en online platforms is samengewerkt, was er toch sprake van hechte teams waarbij masterstudenten en Ma-studenten moeiteloos mixten en elkaar probleemloos aanvulden tijdens de presentaties.
EindpresentatieDe studenten presenteerden de eindresultaten tijdens een symposium. Behalve de samengestelde teams waren er ook teams die uitsluitend uit UvA-studenten bestonden.
Samenwerking UvA en Ma
blijkt winnende combinatieOpvallend project was de Boom der Herinneringen, in opdracht van Cordaan. Achterliggend idee: toon mensen met dementie foto’s uit hun verleden, zodat zij zich comfortabel en veilig voelen.
Volgens Paul Schrijver, als UvA-student betrokken bij dit project, school de moeilijkheid in het bereikbaar maken van de foto’s voor de patiënt. Paul was bijzonder enthousiast over de bijdrage van zijn mbo-collega’s: "Door te werken met contourherkenning kon de patiënt worden geïdentificeerd. Vervolgens werd de bijbehorende database met foto’s ontsloten, zodat de foto’s getoond konden worden."
De contourherkenning was volgens Paul erg gecompliceerd om te realiseren. Toch is het gelukt, ondanks het feit dat programmeertaal hier niet echt geschikt voor was. Ook de koppeling met de bestanden is uiteindelijk gelukt. "Maar het opvallendst was dat onze mbo-collega’s onderzoeksmogelijkheden aandroegen, waar we zelf nog nooit over hadden nagedacht. Zo suggereerden ze dat we konden bijhouden welke patiënt de boom het meest bezocht en welke veranderingen die teweeg heeft gebracht."
Het team van de Boom der Herinneringen wist uiteindelijk de publieksprijs in de wacht te slepen.