Brandspots
Door samenwerking met bedrijven laten we jou als student kennismaken met de echte beroepspraktijk. Zo leer je wat werkgevers van hun toekomstige werknemers verwachten, en welke ontwikkelingen spelen in het werkveld. Bedrijven zijn op hun beurt weer gebaat bij het enthousiasme en de kennis over nieuwe technologieën die Ma-studenten tijdens hun opleiding verwerven. Steeds vaker werken studenten van meerdere opleidingen binnen Ma samen aan een groot project. Door verschillende disciplines te bundelen ontstaan namelijk ideeën en resultaten die een enkele student of een enkele opleiding nooit voor elkaar kan krijgen.
Design een pop-up store
Een goed voorbeeld van zo’n project is Brandspots. Dit is een bedrijf dat innovatieve pop-up projecten en outdoor media concepten ontwikkelt. Brandspots en Mediacollege Amsterdam zijn een samenwerking aangegaan onder het motto ‘Designing the shop of tomorrow’. De opdracht aan de studenten luidt: "Design een pop-up shop die te gebruiken is voor elk merk. Verwerk daarin de vijf zintuigen. Deze ‘shop of the future’ moet modulair zijn en scalable, nieuwe en bestaande klanten aantrekken en een buzz rond het merk teweeg brengen.”
Pittige opdracht
Een zeer pittige opdracht, maar daardoor laten de studenten zich niet van de wijs brengen. Inmiddels zijn de eerste brainstormsessies én presentaties voor de klant geweest. Keurig verzorgd, en de studenten presenteerden in het Engels alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Inhoudelijk boden de presentaties veel mogelijkheden, en hebben de studenten zich goed aan de briefing gehouden. De reactie van de opdrachtgever: "I really enjoyed the presentations and think they are going in the correct direction”.
Tijdens MediaBites op 20
mei werd het eerste idee gepresenteerd: de Mystery Tour.
In juni zijn er flinke stappen gezet. Twee ideeën zijn samengevoegd. Het idee is nu om een soort videocampagne te maken, waar vandaan je weer wordt ‘doorgestuurd’ naar een speciale website (deze is in de maak) en van daaruit kun je weer bij de pop-up store komen. Maar dit werkt dus ook andersom, waardoor er een soort netwerk om het project heen ontstaat. Ook is het team druk bezig met het ontwerpen van een speciale app, waarbij je ook online de producten uit de pop-up store kunt bestellen. Er is dus nog veel werk aan de winkel!
Het project wordt gedocumenteerd door eerstejaars van de opleiding Mediaredactiemedewerker.
Bekijk de Facebook-pagina en het blog.
Meer over de samenwerking: Brandspots and Mediacollege: desiging the shop of tomorrow.